´╗┐
Wtorek, 19 październik 2021
Imieniny Piotra, Pawla, Ziemowita
10:58

Aktualno┼Ťci

Angielski w Wi┼Ťniewie jest OK



Od  roku szkolnego 2015/2016, w Szkole Podstawowej w Wi┼Ťniewie nauczyciele zacz─Öli  stopniowo stosowa─ç ocenianie kszta┼étuj─ůce, które ma na celu podniesienie wyników nauczania. Wbrew nazwie, ocenianie kszta┼étuj─ůce nie jest sposobem wystawiania stopni i innego rodzaju ocen, lecz zawiera w sobie wiele ró┼╝norodnych w─ůtków, które sk┼éadaj─ů si─Ö na specyficzn─ů metod─Ö nauczania i uczenia si─Ö. Elementy oceniania kszta┼étuj─ůcego znajduj─ů zastosowanie w nauczaniu ka┼╝dego przedmiotu.
Stosuj─ůc w praktyce ocenianie kszta┼étuj─ůce, zaczynamy od celów lekcji, co nie jest niczym nowym. Jednak nowo┼Ťci─ů okaza┼éo si─Ö takie ich formu┼éowanie, by uczniowie wiedzieli, po co na te lekcje przyszli. W nauczaniu j─Özyków obcych jest to równie wa┼╝ne, jak w przypadku innych przedmiotów.
Nauczyciel, który stosuje ocenianie kszta┼étuj─ůce ustala wraz z uczniami kryteria oceniania, czyli to, co b─Ödzie bra┼é pod uwag─Ö przy ocenie pracy ucznia. Ucze┼ä musi wiedzie─ç, co dok┼éadnie b─Ödzie podlega┼éo ocenie. Nale┼╝y ustali─ç, co b─Ödzie brane pod uwag─Ö przy ocenianiu (NaCoBeZu). Chodzi o to, by okre┼Ťli─ç dowody, fakty, które poka┼╝─ů zarówno nauczycielowi, jak i uczniowi, w jakim stopniu cel lekcji zosta┼é osi─ůgni─Öty.
Niezwykle wa┼╝n─ů rol─Ö w ocenianiu kszta┼étuj─ůcym pe┼éni─ů pytania kluczowe. Pytania te  sk┼éaniaj─ů uczniów do my┼Ťlenia. Takie pytania ukazuj─ů uczniom szerszy kontekst omawianego zagadnienia, zach─Öcaj─ů do poszukiwania odpowiedzi i silniej anga┼╝uj─ů w nauk─Ö.
Ponadto, w ocenianiu kszta┼étuj─ůcym  nauczyciel stosuje efektywn─ů informacj─Ö zwrotn─ů. Nauczyciel zamiast stawia─ç ocen─Ö sumuj─ůc─ů, przekazuje uczniowi komentarz do jego pracy. Dobra informacja zwrotna jest sztuk─ů, ale zawsze powinna zawiera─ç cztery elementy:
  1. wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia,
  2. odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia,
  3. wskazówki, w jaki sposób ucze┼ä powinien poprawi─ç t─Ö konkretn─ů prac─Ö,
  4. wskazówki, w jakim kierunku ucze┼ä powinien pracowa─ç dalej.
Informacja zwrotna musi by─ç ┼Ťci┼Ťle zwi─ůzana z kryteriami oceniania okre┼Ťlonymi przed wykonaniem zadania (czyli z NaCoBeZu).
Ocenianie kszta┼étuj─ůce wprowadza samoocen─Ö i ocen─Ö kole┼╝e┼äsk─ů. Uczniowie na podstawie podanych kryteriów oceniania wzajemnie recenzuj─ů swoje prace, daj─ů sobie wskazówki, jak je poprawi─ç. Ma to dwojaki sens: z jednej strony dobrze rozumiej─ů koleg─Ö, którego prac─Ö sprawdzaj─ů, gdy┼╝ przed chwil─ů wykonywali to samo zadanie, a z drugiej ucz─ů si─Ö od swojego kolegi: ustalania kryteriów oceniania (co oceniam?) i umiej─Ötno┼Ťci dawania informacji zwrotnej (jak to komunikuj─Ö?)
Je┼Ťli ucze┼ä sam potrafi oceni─ç, ile si─Ö nauczy┼é i co jeszcze musi zrobi─ç, aby osi─ůgn─ů─ç wyznaczony cel, to pomaga mu to w procesie uczenia si─Ö i czyni z niego aktywnego uczestnika tego procesu.
W miniony pi─ůtek, 28-ego pa┼║dziernika uczniowie klasy V naszej szko┼éy brali udzia┼é w obserwowanej lekcji j─Özyka angielskiego, na której to zastosowano wspomniane ju┼╝ ocenianie kszta┼étuj─ůce. Temat lekcji dotyczy┼é opisu stroju oraz utrwalenia poznanego s┼éownictwa zwi─ůzanego z ubraniami. Po zapisaniu celów lekcji w j─Özyku uczniów oraz NaCoBeZu, uczniowie poprzez wykonanie kilku ─çwicze┼ä powtórkowych z zakresu ubra┼ä i cz─Ö┼Ťci cia┼éa mogli przyst─ůpi─ç do cz─Ö┼Ťci w┼éa┼Ťciwej lekcji, czyli klasowego pokazu mody. Zanim jednak uczniowie i uczennice klasy V przenie┼Ťli si─Ö w wielki ┼Ťwiat mody, zapisali pytanie kluczowe, na które odpowied┼║ mieli znale┼║─ç w dalszej cz─Ö┼Ťci  lekcji, a które brzmia┼éo nast─Öpuj─ůco: „Co ┼é─ůczy przepis na ciasto z opisem ubioru?”
Klasowy pokaz mody zgromadzi┼é uczestników prezentuj─ůcych stroje o wielkiej ró┼╝norodno┼Ťci: od stroju letniego, przez elegancki, sportowy, ko┼äcz─ůc na jesiennym i zimowym. Prezentuj─ůcy swoje ubrania  byli skrupulatnie opisywani przez pozosta┼éych uczestników pokazu, którzy pe┼énili rol─Ö widowni. Opis modela czy modelki zosta┼é odczytany, po czym nast─Öpowa┼éo wspólne poprawianie ewentualnych b┼é─Ödów. Po wykonaniu tego zadania, które bardzo przypad┼éo uczniom do gustu, pi─ůtoklasi┼Ťci mogli przyst─ůpi─ç do formu┼éowania odpowiedzi na pytanie kluczowe. Wspólnym wnioskiem uczniów by┼éo to, ┼╝e aby ciasto si─Ö uda┼éo, musimy u┼╝y─ç odpowiednich sk┼éadników i podobnie - aby┼Ťmy mogli trafnie rozpozna─ç osob─Ö, opis musi zawiera─ç istotne elementy.
Po tej cz─Ö┼Ťci lekcji nast─ůpi┼éo krótkie podsumowanie i omówienie tego, czego uczniowie nauczyli si─Ö na lekcji. W ramach samooceny ka┼╝dy ucze┼ä otrzyma┼é kart─Ö, w której to zaznaczy┼é, w jakim stopniu opanowa┼é dane tre┼Ťci z lekcji i nad czym musi jeszcze popracowa─ç.
Pi─ůtkowa lekcja bez w─ůtpienia na d┼éugo na d┼éugo utkwi w g┼éowach uczniów klasy V, którzy na klasowym wybiegu czuli si─Ö jak ryby w wodzie.

nauczyciel j. angielskiego w SP w Wi┼Ťniewie
Julia Oller

Data utworzenia: 03.11.2016

inne aktualno┼Ťci

Ilość odsłon 10949711
´╗┐